Rajnochovická úzkorozchodná lesní železnice

Rajnochovická
lesní železnice

Menu

Poslední galerie

24.března 2011
„Akce pražec“

„Akce pražec“

Projekt podporují

Geodetika Prostějov Zlínský Kraj Masný průmysl Krásno František Čáň zemní práce autodoprava Lesy ČR Podhostýnský mikroregion Bernard Mišun Síčova drobná železnice
Kapela průvan z Osíčka hobbit potisk textilu Rajnochovické pily Pila Martin Hruška Pila Ivona Lejsková

Partnerské stránky

Veterany.EU
Jste zde:

Projekt obnovy lesní železnice v Rajnochovicích


Myšlenka na obnovení lesní drážky

V minulosti, ještě před vznikem Kroměřížské dráhy, jsme s kolegy několikrát procházeli těleso drážky a v duchu si představovali, jaké to asi muselo být, když v krásných lesích Hostýnských vrchů jezdila po tenoučkých kolejničkách parní mašinka s oplenovými vozy. Nápad obnovit alespoň část lesní železnice v Rajnochovicích byl oprášen v době, kdy se objevila možnost získání úzkorozchodných vozidel ze Žopské cihelny. Rozchod je tedy logicky volen podle rozchodu nabytých vozidel, ten činí 600 mm, přičemž původní arcibiskupská železnice z Podhradní Lhoty do Rajnochovic měla rozchod 700 mm.


Začátek lesní drážky


Ale věnujme se raději samotným přípravám k projektu na obnovení lesní drážky v Rajnochovicích. Společnost pro obnovu Rajnochovické lesní železnice má v úmyslu obnovit, v podstatě znovu postavit, část železnice vedené v původním tělese v délce cca 1500 m. Začátek železnice bude veden od původního konce drážky, tedy přibližně od pily v Rajnochovicích. Začátek železnice je z prostorových důvodů poněkud přesunout na dnes nevyužívané obecní pozemky, které se nacházejí cca 70 m od původního zaústění drážky na pilu. Výhoda tohoto řešení spočívá v tom, že se vyhneme nákladnému budování přejezdu přes obecní silnici. Dobrou zprávou je, že se nám v létě 2009 podařilo se s obcí dohodnout na pronájmu těchto pozemků s předkupním právem. Areál muzejní železnice tedy bude ležet na místech, kde žádná železnice ani její vybavení nikdy nebylo.


Obrázek č. 1: Situační plán muzea lesních drah



Popis obrázku č. 1
S ohledem na situování areálu muzea lesních drah ve svažitém terénu, byl projektant nucen vést vjezd do staničky úvraťově. Nejprve trať uhýbá z původního tělesa lesní drážky (na situačním plánu komunikace v dolní části obrázku) a pokračuje „výtažnou kolejí“. Po pomyslném obrácení výhybky teprve vjíždíme k budově staničky. Opět úvraťově zajíždíme do dvojkolejné remízy.


Pokračujte k technickým parametrům projektu a naučné stezce.




















Valid XHTML 1.0 Strict
Valid CSS!

grafika Kolmix | kódování Hedva