Rajnochovická úzkorozchodná lesní železnice

Rajnochovická
lesní železnice

Menu

Poslední galerie

24.března 2011
„Akce pražec“

„Akce pražec“

Projekt podporují

Geodetika Prostějov Zlínský Kraj Masný průmysl Krásno František Čáň zemní práce autodoprava Lesy ČR Podhostýnský mikroregion Bernard Mišun Síčova drobná železnice
Kapela průvan z Osíčka hobbit potisk textilu Rajnochovické pily Pila Martin Hruška Pila Ivona Lejsková

Partnerské stránky

Veterany.EU
Jste zde:

„Akce pražec“ 24. a 25. března 2011


V druhé polovině března jsme s kolegy vyrazili do Nového Sedla u Sokolova, vybrat si do areálu traťové distance společnosti Sokolovská uhelná a.s. pražce, které by byly použitelné pro budování naší lesní železnice v Rajnochovicích. Tento článek nechť je připomenutím této, nakonec podařené, „utužovací“ akce a poděkování jejím účastníkům a sponzorům, kteří nám umožnili tuto akci uskutečnit.

Více se dočtete na konci galerie...


Obrazek

Pobočku pekla na zemi připomíná skládka pražců III. kategorie v Novém Sedle

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Uderník Alešek s kleštěma na pražce

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Z té hromady je dobrý asi tak každý desátý pražec, ostatní nutno odklidit

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Pražečky už se nakládají na vagón

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Černý muž pod bičem otrokáře žil…

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

I druhý den nám pomáhal bulbagr speciál

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

První půlka vozu Laaps už naložena

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Odvezte si to…

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

..reko čmelákem

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Pohled do hnědouhelného dolu Družba

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Ředitel už zase bagruje

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Unex DH 621 s hydraulickýma nůžkami

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Impozantní pohled na ložisko hnědého uhlí

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Zakladač s vlakem

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

Na pozadí druhý z velkolomů Sokolovské uhelné

Foto: Tomáš Hegar
Obrazek

A je to doma

Foto: Tomáš Hegar

...pokračování

Po poněkud dlouhých a nejistých přípravách na odkup a odvoz lokomotivy DH 120 z Kladenských hutí byl stanoven termín zahájení akce pražec na 24. března s tím, že budeme mít dva dny na výběr lepších pražců. Lokomotivu DH 120 jsme si z Kladna měli odvést po víkendu v pondělí, ve stejném vagóně, původně uvažovaném řady Zaz, jako pražce. Po příjezdu do Nového Sedla, nedaleko Chodova jsme se krátce seznámili s panem Mirčevem, který nás vlastním vozem odvezl na místo a proškolil nás z bezpečnostních předpisů a pravidel chování v areálu traťovky Nové Sedlo. Po té jsme se mírně nejistým krokem vydali, v doprovodu vedoucího traťového závodu pana Jiroty, přímo na místo skládky pražců. Ještě před započetím s přebíráním desítek kil vesměs katastrofálního materiálu v podobě shnilých, rozpraskaných či jinak zničených pražců, došla špatná zpráva: prodej lokomotivy z Kladna prozatím padá a není jisté zda se jej podaří uskutečnit. Ve stínu této zprávy jsme pomalu a poněkud těžkopádně začali s výběrem pokud možno použitelných pražců. Pro „načechrání“ zpřeházené haldy starých pražců nám na pomoc brzy přijel traktorbagr, který se pokoušel nám aspoň trošku práci ulehčit (bez valného úspěchu). Občas přijela na pomoc i terénní desta. Práce postupovaly. Jak, to posuďte sami: přibližně v půlce pracovního dne jsme měli vybraných cca 5 necelých balíků (po 20 pražcích v jednom). Máme ale ještě „naškrábat“ další 4 stovky! Naštěstí nás neopouštěla nepochopitelná, dobrá a humorná nálada, v závěru dne, nabíháme ještě na druhou hromadu aspoň jakžtakž uložených pražců a i když unaveni, přesto máme 2 stovky poměrně solidních pražců. Za odměnu jede v závěru dne první parta vozem pana Jiroty na projížďku podívat se snad do nejhlubšího povrchového lomu, který jsme mohli kdy vidět. Hned na začátku vidíme dva vlaky s odklizovými lokomotivami, velké množství nejrůznější zemní techniky, gigantické důlní dílo. Návštěva tohoto důlního díla v každém z nás zanechává hluboký dojem a na chvíli zapomínáme i na strasti s výběrem pražců. Další den už po půl sedmé na place a začínáme s pročechráváním druhé, o chlup lepší, hromady pražců. I tentokrát je k dispozici traktorbagr, ale dnes na něm přijel ochotnější a šikovnější strojník, jak jsme se přesvědčili. I tak zvažujeme zda celou akci nezrušíme, vždyť někdy k 15 hodině pojedeme domů a máme pořád ani ne polovinu pražců, které musíme naložit do vagónu – když už nebude lokomotiva z Kladna, je třeba naložit celý dvojitý vůz! Zachraňuje nás výborný šéf traťovky Jirota, který zapojuje do práce i své lidi. Po areálu jsou i další menší hromádky víceméně slušných pražců kategorie III a s výběrem nám udatně pomáhá i terénní desta. Nakládku dvoj-vagónu řady Laaps, nám naštěstí zajišťují Jirotovi lidé. Vůz Laaps byl zvolen paradoxně kvůli nakládce lokomotivy DH 120 v Kladně – zjistili jsme že se déháčko do Zaz na výšku nevejde… Kolem 13 hodiny vše naloženo a poctivě přikurtováno. Druhá parta mezitím odjíždí na obhlídku dolu. Pak nezbytné formality pro fakturaci, loučení s lidmi z traťovky. Z areálu traťovky Sokolovské uhelné odcházíme na vlak s pocitem dobře vykonané práce. Zrovna v tu chvíli symbolicky přijíždí záloha z Vřesové pro náš vůz. Je to rekonstruovaný čmelák 774 702-5. Přes víkend se zásilka pro RLŽ ocitá ve Valašském Meziříčí a v pondělí ráno už vagón stojí na nákladišti v Rajnochovicích. Je to akorát, na vykládku máme dva dny. Ve středu potom osobně přijíždím na „výjezdní“ záloze pro prázdný Laaps do Rajnochovic. Díky tomu, že jsme si lokomotivu DH 120 nepřivezli, narychlo vymýšlím jiný způsob překládky a dopravy pražců na místo, než byl původní záměr s DH 120. Aniž by tedy bylo cokoliv předem domluveno, kontaktuji našeho několikanásobného zachránce z různých průšvihů. Mira Botík a jeho Tatra T 815 klanicový lesovůz s hydraulickou rukou, nás zachraňuje i tentokrát a za pár hodin už hravě skládá první půlvagón na místě určení, tj. na našem, RLŽ pozemku hned vedle budoucí remízy. Jako obvykle, víc štěstí než rozumu. Druhý den jedeme pro zbytek. Pěkná hromádka toho je, inu 500 pražců…

Na závěr bych ještě jednou chtěl velmi poděkovat těmto pánům, kolegům a kamarádům do deště: Miroslavu Hozovi, Martinovi Nesrstovi, Aleši Krškovi, Martinovi Zapletalovi a Robertu Vlasákovi. Velký dík patří firmě Geodetika Prostějov a Dušanu Vystavělovi a panu Karlu Smutnému z NORMY RZ Prostějov, kteří sponzorsky zajistili přepravu pražců do Rajnochovic.

Tomáš Hegar
ředitel Společnosti pro obnovu RLŽ



Nahoru
Valid XHTML 1.0 Strict
Valid CSS!

grafika Kolmix | kódování Hedva